02.05.11

בציר טוב

נושאים ספרים, יומן קריאה בשעה 21:04 מאת אביגיל

הוצאה שלחה לי ספר בדואר. לביקורת. קודם כל משכו את עיני הפורמט החריג והכריכה המסקרנת, אחר כך חלפתי בנחת על עמוד הקרטון השחור משחור, הנייר הצהבהב – המממ הפקה איכותית משובבת נפש* – השתהיתי בסקרנות על הפרטים הטכנים (לא שריטה רק שלי, נכון?) ואז כדי לחתום את ההכרות המלבבת, הושיטה לי הוצאת סמטאות יד ידידותית ולחצה את שלי באמון, ממש לפני תוכן העניינים:

“פתיחתה של הוצאה לאור היא הרפתקה מרגשת ומורכבת כאחד. ברצוננו להודות לאנשים הרבים והיקרים שעזרו לנו עד כה בקריאה, בעצות, בתמיכה טכנית ובעידוד.”

בהמשך לשורה המקסימה והנדיבה, שההתרגשות מורגשת בה בכל תו ותו, מופיעים שמותיהם (הרבים) של מי שעזרו במלאכה. זהו זה, עוד לא קראתי מילה מ’רשימותיו האחרונות של תומס פ’ למען הכלל’ (מאת שֶל אסקילדסן, תרגמה דנה כספי**), ולבי כבר נכבש.

כשצללתי לתוך הספר גיליתי לשמחתי שבסמטאות יודעים גם לשלות פנינה ספרותית ולתרגמה לעילא.

תומס פ’ הוא קשיש נורווגי מפוכח וחד מחשבה, ורשימותיו האחרונות הן מופת של כתיבה עובדתית ויבשה ויחד עם זאת אוניברסלית ומלאת רגש. תשכחו מליריות, אין קונקרטי מתומס, אבל התיאורים שלו מעוררי מחשבה והרבה רגש. מי שיתמסר לספרון היפה הזה ינדוד לשני עולמות זרים ומוזרים: הזיקנה והחיים בנורווגיה. מוזרים ומוכרים כאחד.
בזכות ההומור והאירוניה ממריאות הרשימות מעל העגמומיות השורה באופן טבעי על סיפורו של קשיש ערירי. קבלו דוגמה קטנה (עמוד 40): תומס פוגש את בתו מריה שאותה לא ראה זמן רב, הוא שואל אותה לשלומה והיא מספרת לו שהיא אוכלת פירות וירקות טריים ושותה שתן. לתומס ברור שהיא מתבדחת, אבל אחרי רגע של צחוק בריא מסתבר לו שטעה…

אתה עושה ממני צחוק,” אמרה, “אם רק היית יודע.” “היה נדמה לי שאמרת שתן,” השבתי, וזאת האמת. “שתן, כן, הפכתי לאדם אחר.” בזה לא היה לי ספק, זה הגיוני, לא ייתכן שתהיה אותו אדם לפני ואחרי שהתחלת לשתות שתן.

הוצאה כסמטאות, שיש לה טעם ספרותי מנומק וכבוד לקוראיה משמחת אותי מאוד, הן כקוראת והן כמתרגמת ואני מקווה להמשיך לפגוש בספריה בחנויות, בספריות ובמוספי הספרים.

* יש גם סימנייה עם דיוקן של הסופר. תענוג.
** שם המתרגמת מופיע על הכריכה, מתחת לשם הספר.

3 תגובות »

  1. מאת עריכה לשונית ,

    3 בMay, 2011 בשעה 06:47

    באמת פורמט חריג ומעניין, שאי אפשר להחמיצו במדף הספרים.

    [Reply]

  2. מאת אטלס ,

    3 בMay, 2011 בשעה 10:49

    פוסט חביב. ניכר מייד שקורא מסור נענה להזמנתה של הוצאה מסורה.
    גם אני כתבתי על ספר של סמטאות ספרים שמצא חן בעיני http://a-2da-z.blogspot.com/2011/01/blog-post_31.html ובהקשר של השקעה, ראי גם הפוסט שלי על “היקיצה” מאת קייט שופן, שראה אור בהוצאת כתר http://a-2da-z.blogspot.com/2011/02/blog-post_10.html

    [Reply]

  3. מאת סיפורי חיים ,

    3 בOctober, 2011 בשעה 04:56

    בעידן של היום ובשעה שספרים רבים רואים אור, קשה מאוד לצוד את עיני הקורא. לפיכך צריך לאתגר אותו בשמות של ספרים יצירתיים, בעיצוב עטיפות ייחודיות ועוד. גם אני ראיתי את הפורמט החדש של הספר שאת מראה כאן, ולדעתי זהו שינוי מרענן בשוק הספרים ובהחלט מבליט את עצמו מעל יתר הספרים. אין ספק שהושקעה כאן חשיבה רבה.

    [Reply]

השארת תגובה